Sărbători

Din toată ceremonia care m-a făcut şi cetăţean canadian, o frază mi-a rămas în minte. „Celebraţi cât de multe sărbători puteţi”, a spus judecătorul după care am repetat cu toţii, pe 86 de voci, textul jurământului de credinţă faţă de Regină. „E amuzant”. Îndemnul venea după o pledoarie pentru toleranţă şi deschidere, pentru acceptarea diferenţelor, într-o ţară în care multiculturalismul e politică de stat. Imperfectă, dacă mă întrebaţi pe mine, dar asta e altă discuţie.

Parcă a vorbit cu gura mea judecătorul. Eu cred cu convingere că viaţa e mult mai frumoasă când faci o sărbătoare şi din sărbătorile altora, când nu te laşi scandalizat de consumerismul inimioarelor de februarie, al buchetelor de martie, al bostanilor şi-al vrăjitoarelor de final de octombrie. Mi se pare grozav să merg la restaurantul persan când persanii sărbătoresc Anul Nou şi să mănânc cu ei laolaltă tocană de nuci cu sos de rodie, ori la restaurantul chinezesc decorat cu dragoni uriaşi şi felinare de hârtie creponată înainte de Anul Nou Chinezesc. Îmi place să primesc flori în martie şi să gătesc plăcintă de dovleac în octombrie. Din Halloween păstrez veselia de dimineaţă, când până şi în metrou mă întâlnesc cu oameni mascaţi, şi dau la o parte scheletele şi păianjenii. La Niagara, îi spuneam şi Amaliei, când privesc prăvălirea masivă de apă stau cu spatele la hotelurile lucioase şi-atunci uit că există.

În grupul meu de oameni dragi, sărbătorile sunt de mai multe feluri, după cum am crescut fiecare, după ce obiceiuri am strâns pe unde-am mai umblat. Ne facem cadouri de Crăciun şi ciocnim ouă de Paşti, dar mâncăm şi humântaşi de Purim şi pască de Pesah. Amestecăm, uneori, obiceiuri, bucate, costume şi ne veselim teribil de combinaţiile care rezultă de aici. Aşa am crescut, cu brad împodobit alături de lumânărele de Hanucka, cu azimă lângă cozonac, cu vin Carmel la desert şi rachiu de prună la felul întâi. Puţine bucurii mai mari am decât aceea că asta nu scandalizează pe nimeni şi că putem cu toţii să luăm veselia din sărbători, indiferent cum s-ar numi ele şi din ce parte a Cărţii ar veni.

Lasă un răspuns

