Alb-albastru

Ştiu că a venit de-a binelea primăvara în Toronto când, din fuga metroului, pe scurtele porţiuni supraterane, zăresc pe geam tăpşanele albastre. Dâmburile de pământ care merg de-a lungul şinelor se umplu de nişte flori mici şi gingaşe, de un albastru intens. Cresc în pâlcuri, printre crengi rămase de toamna trecută, frunze uscate şi iarbă care a trecut vitejeşte iarna. Preţ de o săptămână, nu mai mult, mormanele de pământ de lângă linia metroului se pătează de albastru ca de cerneală, ceea ce-mi spune limpede că iarna nu se mai întoarce.

Apariţia ghioceilor albaştri coincide, de obicei, cu momentul în care vine peste mine şi zelul gospodăresc de primăvară, care înseamnă curăţat prin toate cotloanele, pus la păstrare şuba şi ciubotele, ascuns în sertarele de jos harnaşamentul de iarnă şi adus la lumină hainele mai uşoare şi pantofii fără căptuşeli de blană. Mai înseamnă şi câteva devieri din drumurile obişnuite de fine de săptămână doar ca să văd celălalt loc care capătă irizaţii albastru-electric, bucata mea preferată de drum din oraş. În acel loc, foarte apropiat de centru azi, şoseaua străbate o pădure bătrână, altădată aflată la periferia metrolopei. E un pelerinaj pe care-l fac în fiecare an, aşa cum în Bucureşti obişnuiam să merg să dau bineţe magnoliilor de pe Dacia, din Cotroceni şi Grădina Icoanei, aşa cum merg acum să văd magnoliile de la Niagara şi culorile de toamnă puţin mai în nord de Toronto.

Locul de care vorbesc e o intersecţie în care, în afară de maşini, mai trec doar câţiva alergători solitari, care-şi fac turele pe aleea special amenajata pentru ei de o parte a şoselei. Acum câteva zile, când am văzut din metrou că au apărut vestitorii primăverii, mi-am spus hotărât că în weekend merg să văd şi să fotografiez intersecţia albastră şi împrejurimile ei. După bunul obicei, ieri dimineaţă am făcut şi rocada garderobei. Cizmele şi ghetele de iarnă au fost retrogradate pe rafturile din spate, să uit de ele până în noiembrie, puloverele de caşmir au mers în sertarele de jos, iar în locul lor au venit bluzele uşoare. Doar şuba cu puf de găscă, mantaua mea de vreme rea în cel mai propriu sens al cuvântului, a rămas pe umeraş, în hol. Urma să ajungă azi la locul de odihnă din lunile în care n-am nevoie de ea.

Mă trezesc, aşadar, dimineaţă, plină de elan de primăvară, cu planuri de plimbat, fotografiat, curăţat, aranjat, ba chiar şi bucătărit nişte minunate cozi de homar, cumpărate ieri special pentru una din sticlele de vin alb cu care m-am cadorisit acum câteva săptămâni direct de la podgorie. Elanul meu a durat exact cât drumul din dormitor până în camera de zi, unde realitatea de dincolo de geam m-a lovit în plex.

O ninsoare şi-un viscol de abia vedeam blocul de vis-a-vis, o vâjâială care scutura ferestrele din ţâţâni şi aducea până sus, la etajul 17, în vârtejuri periculos de rapide, frunzele uscate rămase de astă toamnă. Primul gând a fost să binecuvântez din nou şuba şi să mă bucur că mi-a fost prea lene ieri, la sfârşitul zilei, să o mai pun şi pe ea la păstrare. Al doilea a fost că, fie ce-o fi, eu trebuie să merg să văd ghioceii albaştri, chiar şi sub ninsoare.  Am avut noroc, viscolul s-a oprit cam o jumătate de oră, cât să apuc să fotografiez poiana din intersecţie şi să-mi aduc aminte că, totuşi, e jumătatea lui aprilie şi E PRIMĂVARĂ!

 

PS Descoperirea zilei de azi nu e că poate să ningă şi la jumătatea lui aprilie, ci că nu sunt alergică la homar, aşa cum credeam în noaptea petrecută la urgenţă după o masă la Red Lobster. De vină au fost creveţii, crabul şi conservanţii, se vede. Homarul proaspăt, gătit fără chimicale, îl tolerez fără probleme. Cu aşa un prânz, chiar şi viscolul de aprilie a fost mai uşor de digerat.

Lasă un răspuns

