Vinul de gheaţă

Când simte că-i e de-ajuns tumultul Niagarei şi aglomeraţia colorată a orăşelului ce mărgineşte cascada, turistul se retrage câţiva kilometri mai departe, în ţinutul podgoriilor. Cât vezi cu ochii, sunt numai plantaţii de vie, acum, iarna, şiruri de crengi uscate întinse geometric în rânduri kilometrice.

În afara de localnici şi iniţiaţi, puţină lume ştie că Niagara nu e doar numele celebrei cascade, ci şi al râului care leagă lacurile Erie şi Ontario şi al ţinutului străbătut de acest râu. Peninsula Niagara e mărginită de lacuri la nord şi sud, la vest este legată de Canada, iar la est este delimitată de râu, de-a lungul căruia se află şi graniţa cu Statele Unite.

Dintre minunile epicuriene pe care le dă Canada lumii, vinul de gheaţă, icewine pe limba lui, este, după mine, cel care merită cele mai multe onoruri. E o licoare aproape magică, nectar de struguri stors cu trudă din ciorchini culeşi într-o singură noapte, pe ger cumplit. Strugurii sunt deja îngheţaţi sloi când, de la 2 la 5 dimineaţa, pe frigul cel mai aprig, culegători înfofoliţi de numai ochii li se văd desprind ciorchinii de pe vrej, îi aruncă în presă şi-apoi privesc la nectarul care se prelinge încet din ea, nu mai mult de o picătură din fiecare bob. Atât. Urmează, ca la orice vin, fermentaţia şi învechirea în butoaie de stejar, şi-apoi îmbutelierea în sticle cu siluetă fină, subţiri şi lungi, ca o tulpină de crin.

Am norocul să trăiesc într-un loc în care vinul de gheaţă se găseşte peste tot. Am şi mai marele noroc să am, la o oră şi jumătate distanţă, cam 20 de podgorii producătoare de icewine care se pot vizita oricând şi care oferă degustări şi reduceri la vinul cumpărat. Sigur am făcut cândva o faptă bună care s-a întors asupra mea sâmbătă, când, la finele unei vizite la cea mai cunoscută podgorie producătoare, ghidul m-a întrebat dacă vreau să încerc şi alte feluri de icewine, neincluse în turul pentru toată lumea.

Auzisem deja de soiul Vidal, cel mai răspândit şi singurul, de altfel, pe care îl gustasem înainte de vizita la podgorie. Nu sunt sigură ce l-a făcut pe Don să mă întrebe doar pe mine din tot grupul dacă vreau să gust şi varianta Cabernet Franc, dar am simţit atunci că zeii mă iubesc. Am îndrăznit şi-am spus că şi mai mult aş vrea să sorb o înghiţitură, numai una, din icewine-ul spumos, iar Don a rostit cuvintele magice „come with me„.

Ce să spun? Că e bun? Ar fi o mare nedreptate. E dumnezeiesc! Cine crede că a gustat licori complexe şi aromate, dar n-a încercat vinul de gheaţă, va trebui să-şi reconsidere părerea. Icewine e esenţă de fericire pură, iar ora în care m-am plimbat printre butaşi de vie îngheţaţi, butoaie şi rafturi cu vin la Inniskillin este una dintre cele mai frumoase pe care le-am petrecut vreodată. Mulţumesc, Don!

PS1: Dacă aţi încercat deja icewine şi vi s-a părut prea dulce, nu l-aţi băut cum trebuie. Dau meditaţii.

PS2: Da, e scump. Se naşte cu trudă şi se produc doar câteva mii de sticle pe an. Dar icewine nu e o băutură, e o experienţă. Cât costă un bilet la un spectacol bun?

5 responses to “Vinul de gheaţă

  1. asa e… fug sa vad daca cel adus de tine mai exista…

  2. Eiswein avem si noi pe-aici dar n-am ajuns sa gust. Mi s-a spus ca e f bun si am vazut ca e scump. Candva o sa ma apropii mai mult….

    • Tara ta si tara mea sunt cei mai mari producatori de icewine-eiswein. Daca poti, viziteaza podgoria unde se produce. E o experienta initiatica 🙂

  3. Pe langa ca ne-ai informat, l-ai descris asa de frumos!
    Deci cand mai ajung la Niagara, podgorie scrie pe palaria mea.

    • Oh, greu se gasesc cuvinte care sa descrie licoarea asta 🙂
      Inniskillin sa fie pe lista neaparat la urmatoarea vizita. E considerata „podgoria-mama” a icewine-ului canadian si unul dintre cei mai buni producatori la nivel mondial. De 5 dolari faci turul, gusti trei vinuri si primesti reducere tot 5 dolari daca vrei sa cumperi. Pretul nu trece de 10 dolari la nicio alta podgorie, iar parte din bani se regasesc in reducerile de la final.

Lasă un răspuns

