Tot iarnă. La teatru. Şi altele

Nu, n-a venit vara de când n-am mai scris. S-a mai îmblânzit gerul, dar numai ca să se întoarcă din nou la noapte, cu minus 20 de grade curate, ceea ce înseamnă din nou cam minus 30 când se adaugă vântul şi umezeala. Sau pe-aproape. Viaţa merge mai departe, însă, pentru că în Canada, spre deosebire de majoritatea ţărilor europene, oamenii şi autorităţile ştiu că vine iarna şi ştiu clar ce au de făcut. Nu ca la Paris, unde s-a oprit lumea în loc şi s-au blocat autostrăzile cu zilele de la 11 centimetri de zăpadă.

În altă ordine de idei, Christopher Plummer în rolul lui John Barrymore este magistral. La 81 de ani, mă întreb de unde-şi adună energia şi forţa de a declama, cânta, dansa, lovi, ţipa, plânge şi râde vreme de aproape două ore pe scenă. Piesa în sine nu m-a impresionat. Glume uşor expirate, text nu suficient de profund. Dar interpretarea, oh, interpretarea! Plummer aruncă săgeţi dinspre scenă sub formă de replici, gesturi, sunete, iar spectatorii le primesc în direct în plex şi le trăiesc cu toate simţurile.  Sper să-l văd şi într-un Shakespeare, acum, că am învăţat că biletele pentru spectacole de excepţie se iau cu luni bune înainte.

Şi dacă tot am deschis vorba despre culturalizare, am o nelinişte. Să mă duc la spectacole ale unor artişti români care vin în Toronto doar din cauză că sunt români? Dacă ştiu sigur că la Bucureşti nu m-aş fi dus să-i văd, pot fi acuzată că-mi reneg rădăcinile dacă nu dau buzna la spectacolele lor de aici? E un Nicu Alifantis pe listă acuş, în două săptămâni. Îmi place Alifantis, dar pe vinilul adolescenţei, fredonând Piaţa Romană nr. 9, nu pe o scenă, nici de capitală românească, nici pe una de suburbie de metropolă canadiană. Mi-e de ajuns să văd Decembre şi Ploaie în luna lui marte pe YouTube din când în când. În România, n-am simţit niciodată impulsul să mă duc la vreun concert al lui, deşi, cum spuneam, nu-mi displace. Ar trebui să-mi dea depărtatea impulsul acesta? E de blamat faptul că tot nu simt impulsul, nici departe de casă? Aruncaţi cu pietre, vă rog!

Lasă un răspuns

